آسپرین ممکن است دیگر به عنوان یک درمان پیشگیرانه برای بیماری های قلبی عروقی فوایدی نداشته باشد

9دسامبر 2019 - یک مقاله ی جدید که در مجله ی Family Practice، از انتشارات دانشگاه آکسفورد چاپ گردید، نشان داد که استفاده ی گسترده از استاتین و فناوری غربالگری سرطان ممکن است مزایای استفاده از آسپرین را تغییر داده باشد. محققان نتیجه گرفتند که آسپرین دیگر به عنوان پیشگیری اولیه برای بیماری های قلبی عروقی و سرطان از مزایای خالصی برخوردار نیست.

تقریباً نیمی از بزرگسالان 70 ساله و بالاتر گزارش داده اند که حتی با این که سابقه ی ابتلا به بیماری قلبی یا سکته مغزی نداشته اند، روزانه یک عدد آسپیرین مصرف می کنند. به طور کلی، حدود 40٪ از بزرگسالان در ایالات متحده برای پیشگیری اولیه از بیماری های قلبی عروقی از آسپیرین استفاده می کنند، و بهمین دلیل این دارو به یکی از رایج ترین داروهای مصرفی در زمان حال تبدیل شده است.

محققان نخستین بررسیهای خود را در مورد نقش آسپرین در پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی، 30 سال پیش انجام داده و از کاهش خطر حملات قلبی کشنده و غیر کشنده خبر دادند. گزارشهای بعدی همچنین حاکی از کاهش مرگ و میر ناشی از سرطان برای بیمارانی بود که آسپیرین را به مدت پنج سال یا بیشتر مصرف می کردند، اما هیچ کاهشی در نرخ مرگ و میر ناشی از بیماریها و حوادث قلبی و عروقی یا سکته های مغزی با مصرف آسپیرین گزارش نشد، و به طور مداوم خطر قابل توجهی از عارضه ی عمده ی آن یعنی  خونریزی گزارش گردید.

اکثر این مطالعات در اروپا و ایالات متحده انجام شده و بیماران شرکت کننده در آنها از قبل از سال 2000 در این مطالعات ثبت نام کرده بودند. از آن زمان تاکنون، داروهای کاهنده ی کلسترول بطور گسترده مورد استفاده قرار گرفته است، مدیریت فشار خون بهبود یافته است، مصرف تنباکو و دخانیات کمتر شده و غربالگری سرطان روده بزرگ بطور گسترده ای انجام می شود.

محققان این مطالعات قدیمی را با چهار تحقیق که اخیر در مقیاس بزرگ بر روی آسپیرین انجام شد، مقایسه کردند. به طور گسترده، شرکت کنندگان در تحقیقات جدیدتر نماینده ای از جمعیت معاصر بودند که برای پیشگیری اولیه از آسپرین استفاده می کردند. این افراد در مقایسه با افراد تحقیقات پیشین، مسن تر بوده، تا حدودی کمتر از آنها سیگار می کشیدند و احتمالاً نسبت به افراد در تحقیقات قدیمی تر بیشتر به دیابت نوع 2 مبتلا بودند.

همانند نتایج مطالعات قدیمی، تحقیقات اخیر بر روی آسپیرین بعنوان پیشگیری اولیه، فایده ای در کاهش مرگ و میر نداشت و افزایش قابل توجهی را در خطر خونریزی های عمده نشان داد. با این حال، در تحقیقات جدید، پژوهشگران نتوانستند شواهدی برای دو مزیت مهم آسپیرین پیدا کنند: کاهش خطر مرگ و میر ناشی از سرطان و کاهش خطر حملات قلبی غیر کشنده.

برای هر 1000 بیمار که به مدت 5 سال آسپرین مصرف می کردند، چهار واقعه ی مهم قلبی عروقی کمتر، اما 7 مورد خونریزی عمده ی بیشتر گزارش شد اما در نرخ مرگ و میر کلی ناشی از بیماریهای قلبی عروقی تغییری مشاهده نشد.

امروزه با استفاده ی گسترده از استاتین ها و غربالگری های گسترده ی سرطان، آسپرین دیگر نمی تواند خطر کلی مرگ ناشی از سرطان یا حمله قلبی را هنگامیکه برای پیشگیری اولیه تجویز می شود، کاهش دهد.

خبر خوب این است که به دلیل کنترل بهتر فاکتورهای خطر و غربالگری گسترده، بروز بیماری های قلبی عروقی و سرطان روده در حال کاهش است، اما به نظر می رسد که این امر همچنین می تواند از مزایای احتمالی آسپیرین بکاهد.

منبع:

Moriarty, F & Ebell, M.H. (2019) A comparison of contemporary versus older studies of aspirin for primary prevention. Family Practice. doi.org/10.1093/fampra/cmz080.

https://www.news-medical.net/news/20191209/Aspirin-may-no-longer-provide-benefit-as-primary-prevention-for-cardiovascular-disease.aspx